martedì 21 gennaio 2014

Nuorena jaksaa

En tiedä, käsittääkö kovinkaan moni kanssani tekemisissä oleva sitä, kuinka nuori minä olen. Saatan ehkä näyttää vanhemmalta. Olen äiti, olen yrittäjä, olen opiskelija. Olen silti vasta 26. 

Nuoruus on toisaalta hyvä asia, toisaalta huono. Silloin tällöin pizzeriamme asiakkaat haluavat esimerkiksi puhua omistajan kanssa. Moni ei tajua, että se pizzapaloja lämmittävä myyjäyttö onkin myös putiikin omistaja. Myös työntekijöitä on joskus vaikea käskyttää, koska voisimme ihan hyvin olla opiskelutovereita. 

Nuorilla ei ole iän mukanaan tuomaa viisautta, mikä saattaisi auttaa päätöksenteossa (kenen idea ylipäätään oli perustaa laatupizzeria ostoskeskukseen?). Elämänkokemusta on vähän, työkokemusta sitäkin vähemmän. Virheiden tekeminen on helppoa, mutta onneksi niistä oppii. 

Nuoruudella on onneksi myös myönteisiä vaikutuksia. Minulle esimerkiksi sosiaalisen median käyttö on arkipäivää. Olen alkanut käyttää internetiä 10-vuotiaana. Tämä ei todellakaan ole itsestäänselvyys yritysmaailmassa. Olen myös melko kansainvälinen ja kielitaitoinen. Näen muut kulttuurit rikkautena, en uhkana. 

Hullujen päätösten tekeminen on nuorena helppoa, kun ei ole ehtinyt kerätä ympärilleen valtavaa määrää maallista omaisuutta. On helppo kirjoittaa jokainen kalenterin sivu täyteen menoja ja valvoa kaiket yöt heräilevää taaperoa hoitaen. 

En kyllä ehkä jaksaisi tätä kaikkea, jos olisin kymmenen vuotta vanhempi. Mutta haluan ajatella, että jos olen nyt tarpeeksi ahkera, voin sitten nelikymppisenä mennä vaikka töihin. 




Nessun commento:

Posta un commento